Monday, October 13, 2014

Soya penyebab kanser?

Soya, adalah makanan yang berasal dari tumbuhan, mengandungi protein yang tinggi yang membantu kita mengurangkan risiko2 penyakit kardiovaskular, seperti penyakit jantung dan juga osteoperosis.

Soya mengandungi phytoestrogen,
bahan kimia semulajadi yang menyerupai hormon estrogen di dalam badan. Estrogen pula adalah sejenis hormon yang membantu dalam kesuburan wanita, kitar haid 
 dan sifat2 kewanitaan kita :)

Membaca ulasan Dr McCullough, Director of Nutritional Epidemiology dari American Cancer Society, kajian pengaruh soya yang dijalankan ke atas manusia tidak menunjukkan kesan negatif kepada pesakitnya, tetapi ia telah membantu menurunkan risiko sakit kanser ini.



Di Malaysia juga, kita boleh merujuk kepada artikel Dr Zubaidi, seorang doktor tempatan yang turut mengulas berdasarkan kajian-kajian yang dijalankan, dan berpendapat bahawa soya tidak mendatangkan risiko kanser payudara, dan ia lebih kepada penyakit genetik, yang diwarisi  dari generasi terdahulu.


Isu GMO dan kesan kepada manusia


Soya ini pada asalnya adalah makanan yang selamat, tetapi disebabkan teknologi masa kini dalam bidang bioteknologi yang ingin mengeluarkan produktiviti soya yang besar dan sihat, ia telah diubah suai genetiknya. Tumbuhan ini dipanggil GMO, Genetically Modified Organism yang memberi kesan sedikit sebanyak kepada tubuh manusia apabila kita memakannya.

Tq and kredit kpd artikel Ainul Malik

Oleh itu ibu-ibu yg menjaga keluarga buatlah pilihan bijak. Esp Shaklee  adalah selamat tidak mengandungi GMO, jangan lah ragu-ragu. Esp banyak khasiat khasnya untuk ibu mengandung, untuk ibu menyusu..dan byk lagi.
Hubungi saya untuk maklumat lanjut. Harga hanya rm150 sebekas berbanding manfaat yang berbaloi-baloi yang ibu-ibu bijak di luar sana peroleh.




Call/sms/wassap 0126743859 untuk harga kawan-kawan.




No comments:

Post a Comment